Onder het mom: het
begin is er, en is een goed begin niet het halve werk? Togen we vanmiddag met
een paar leerkrachten, de boswachter en een vrijwilliger het bos in. De paden
op, de lanen in. Dat principe. We bleven op het pad, op de 1 of andere manier
konden we niet bij het gedeelte met de kabelbaan komen. Nu weet ik sinds gister waarom we daar niet zo
makkelijk kunnen komen, maar u kent mij allen: ik blijf positief! U zult mij
niet over de modderpaden horen. Doel van vandaag was niet zozeer het gedeelte
wat al in ontwikkeling is, maar meer het
educatie gedeelte.
De boswachter wist
een prachtplek. Midden in het bos, goed bereikbaar vanuit school en geïsoleerd
genoeg om geluiden van buitenaf te filteren. Ik liep achteraan met 1 van de
juffen (niet op te letten, maar te kletsen) en opeens was de boswachter weg. Goed gecamoufleerd was hij rechtsaf
geslagen het diepe donkere bos in. De woestenij van de Waard. Wij achter hem
aan. Moderne versie van Jane. Of als de vrouwelijke Indiana Jones. Maar dan
zonder lianen. We blijven natuurlijk wel gewoon met beide benen op de grond. Of
met onze hakken in de blubber. 1 van de juffen verdween tussen de boomstammen
uit het zicht. Vergezeld door boswachter en groene vrijwilliger. Wij bleven een
beetje achter. Liepen behoedzaam onze GPS Coördinaten te checken. Klein Duimpje
anno 2013.
Het moet gezegd, er
was een heel mooi plekje in het bos. Semi natuurlijk ontstaan vanwege het
afbreken van een boom. Een boom die in een andere boom had gehangen en daardoor
een soort natuurlijke ontmoetingsplek had gecreëerd. Mooie hoge bomen rondom.
Licht van bovenaf, kwetterende vogeltjes en ergens in de verte verstomde
geluiden van spelende kinderen. In dat speelbos. Niets meer aan doen vonden de
juffen. En vond ik eigenlijk ook wel. Nou ja, er moet natuurlijk nog heel veel
gedaan worden eer het een echte buitenklas is, maar de plek is er alvast.
En in gedachten
terugwandelend zag ik daar die kinderen wel zitten. Met zijn allen rond het
kampvuur. Stokken uit het bos bekleed met zelfgemaakt deeg en worstjes van de
U.nox of de A.ldi hangen boven dat kampvuur en de juf of meester die vertelt
over het ontstaan van het bos, over de eekhoorntjes, over de paddenstoelen
rondom. De kinderen die na schooltijd met rode konen en vol verhalen uit dat
bos komen vallen. Die deze lessen nooit meer zullen vergeten. Want wat weet u
nu nog van de slag om Antwerpen? Of van de Amerikaanse burgeroorlog? Maar wat u
zich vast nog kunt herinneren was dat u vroeger als klein kind met
vlechtjes in het haar ging slootje
springen. Visjes ging vangen met een netje. Kikkers ving en hutten bouwde. In
de vrije natuur.
Zouden ze ook
lessen voor de pappa’s en mamma’s organiseren daar in dat educatiebos? Dan
slingeren wij met onze looprekken door de toppen van de bomen, gaan we als
Tarzan via de tokkelbaan naar beneden om al tijgerend ons avondmaal te veroveren.
Roosteren we dat everzwijn boven het kampvuur en zingen we gebroederlijk eens
iets anders dan drie kleine kleutertjes.
Ja, dat educatiegedeelte
zie ik eigenlijk wel zitten.
Uitvinden hoe diep het water is. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten