Als je op een vrijdagmorgen aan je kinderen vraagt: waar
zal mamma vandaag een verhaal over schrijven? Dan verwacht je dat ze zeggen:
een verhaal over de tijdmachine, of over de zwemles, over de Herfstvakantie of
over dansende egels in de tuin. Maar die van mij kwamen met een lijstje: Neerstortende
trap; indiaan; aap; bos; grot; Zweden; rugtas; broodje pindakaas; water. Dus
dan gaan je aan de slag:
Hoofdstuk 1:
Ole was een
doodnormale jongen van ongeveer 8 jaar. Ole zelf wist exact hoe oud hij was,
maar Ole vertelde dat aan niemand. Hij had ooit eens opgevangen dat echte dames
hun leeftijd nooit openbaar maken en hij was een echte jongen. Dus. Daarom wist
niemand helemaal precies de leeftijd van Ole. Ole had een aparte logica. Dat
kwam omdat hij in zijn vrije tijd indiaan was. Met een pijl en boog en een
speer om mammoeten mee te vangen. Hij had al een tijdje geen mammoet meer
gevangen, maar dat hinderde niet. Zijn roem van mammoetendoder was hem ver
vooruit gesneld en dus bleven ze allemaal ver uit zijn buurt. Maar als er 1
iets te overmoedig zou worden, zou Ole hem opwachten.
Ondertussen
moest Ole wel gewoon naar school. Dat was saai vond Ole. De lessen duurden te
lang en de leraren waren verstoft. Een les duurt 50 minuten op de school van
Ole. Of 2 keer 50 minuten. Voor gym bijvoorbeeld en muziek en creatieve vorming
en dat soort vakken. Dan had je dubbele lesuren. Maar Ole had het na een minuut
of veertig echt allemaal wel gezien, dan was hij klaar met de les. Dus pakte
hij zijn tas in en stond op om naar de volgende les te lopen. Maar het
vervelende was wel dat daar dan nog allemaal andere kinderen in het lokaal
zaten. Ergerlijk vond Ole dat. Maar Ole had een rugtas met gadgets. In de tas
zaten een kompas en een vergrootglas. Een paar dropjes voor als hij verdwaald raakte
en zijn suikerspiegel begon te dalen, een thermodeken, een pakje pleisters en
een doosje met lucifers.
Als hij stond
te wachten op de gang tot hij eindelijk het lokaal in kon, gebeurde er nooit
iets, echt helemaal niets. Uur na uur, na uur, dag in dag uit stond hij zich
stierlijk te vervelen. Tot op de bewuste maandag. Na een vervelend uur wiskunde
waar hij eigenlijk na een half uur al klaar was, maar uit fatsoen nog 10
minuten bleef zitten, want dat was een regel van zijn ouders, stond hij te
wachten op de natuurkunde les. Daar had hij altijd heel veel zin in. Meestal
bleef hij de volle 50 minuten zitten. Niet altijd, maar meestal wel. Vandaag
zou hij de natuurkunde les niet mee maken, want terwijl hij met zijn kompas
zijn exacte positie bepaalde, zag hij in zijn ooghoeken een aap wegschieten.
Een aap! Weliswaar geen mammoet, maar een aap in school! Snel pakte hij pijl en
boog uit zijn rugtas en ging op jacht.
Een paar
minuten later begon de volgende les. Zonder Ole. En iedereen wist direct dat er
iets niet helemaal in orde was. Ole die een natuurkunde les miste. En zo ging
er een intern alarm af, de school ging op zoek naar Ole. Niet letterlijk
natuurlijk, maar de kinderen en de leerkrachten keken allemaal in alle hoeken.
In alle toiletten, onder de kapstok, achter de kasten, net alsof er een jongen
van ongeveer 8 jaar achter een kast zou kunnen zitten, maar soms denken
leerkrachten heel erg vreemd. En zo keek iedereen ook achter alle kasten.
Vreemd maar waar.
Ole was niet
op school. Nergens. En zo kwam er een telefoontje bij de dienstdoende politie
agent terecht. ‘Ole is weg.’ ‘Dan is hij vast even plassen.’ ‘Ole heeft de
natuurkunde les gemist.’ Dat was voldoende. Want het hele dorp wist dat Ole
natuurkunde nooit zou willen missen. Behalve als hij een mammoet tegen zou
komen. Maar hoe groot was de kans dat er een mammoet rond liep in het dorp?
Nihil. Laat staan dat er een mammoet op school rond zou lopen. Dat wisten alle
volwassenen dus werd er snel een zoektocht op gang gezet. Ole werd vermist.
Tssjjj, en nee, ik kan niet zomaar even een foto van een mammoet te voor schijn toveren. Ook niet van een aap, die lopen doorgaans niet door mijn tuin. Elanden wel. Vandaar.
Een spannend avontuur met het hele dorp in rep en roer ;-). Ben benieuwd naar het vervolg!
BeantwoordenVerwijderenFijn weekend. Lieve groet, Ingrid
P.S. Voor wat het fotograferen betreft...kijk of je het toestel zo kunt instellen, dat er een rood vlakje oplicht wanneer je door de zoeker kijkt. Dit vlakje komt in beeld wanneer je de knop voor het maken van een foto half indrukt. Als je het vlakje op dat moment op de egel hebt gericht en de knop half ingedrukt houdt, kun je zelfs nog je compositie iets aanpassen door je camera te draaien, op voorwaarde dat de egel wel ergens in beeld blijft. Diafragma op een laag getal zetten en het kan bijna niet misgaan. Kijk maar eens of je hier verder mee komt!
Zo, dat is gelijk al een spannend eerste hoofdstuk... nu ben ik wel benieuwd natuurlijk hoe dit afloopt...
BeantwoordenVerwijderenMaar eerst....
Ik wens je een heerlijk weekend,
Liefs,
Mirjam
Pfff spanning en suspense! Je kinderen boffen maar dat hun moeder zo prompt al hun wensen in een spannendverhaal weet te persen.....
BeantwoordenVerwijderenZo....dat is een spannend vervolgverhaal! Mijn vader deed dat vroeger bij het naar bed brengen: had j 's avonds altijd zin om naar bed te gaan, hihi.
BeantwoordenVerwijderenBen benieuwd hoe het verder gaat!
groet Trijnie
Dolend over het wereldwijdeweb, hoppend van bog naar blog kom ik hier in een prachtig spannend verhaal terecht.
BeantwoordenVerwijderenHoe zal dit nu weer gaan aflopen?
Morgen moet ik zelf weer naar school.
Er is zelfs een leerling die Ole heet.
Vriendelijke groet,