maandag 11 februari 2013

Oma worden.


Mam! Ik word vader! Mijn vriendin krijgt een baby!! Helemaal door het dolle staat Niels naast mij te springen.  Mijn hart slaat een slag over. Of twee. Misschien wel 3. Vriendin? Baby? Waar heb ik een winterslaap gehouden? Ik weet niets van een vriendin, wist niet eens dat hij al naar meisjes keek. Laat staan hele andere dingen aan het doen was. Baby? Stamel ik? Hoe kan dat nou?

“Ik had gister een vriendin, maar ik wist niet of die wel de beste was, dus heb ik gisteravond ook nog andere vriendinnen geprobeerd, maar deze was toch de beste. We zijn vanmorgen getrouwd en nu komt er een baby. Hij is voor 90 procent klaar en komt over een uurtje” Ik begin langzaam te beseffen dat hij het over iets heeft waar ik totaal niets van begrijp. Vreemdgaan, vrouwen proberen, baby’s die na 1 nacht al voor 90% klaar zijn? Waar heeft hij het in vredesnaam over? “En waar is je vriendin nu?” “Op haar werk. Ik heb vandaag een vrije dag genomen, maar zij komt over een half uur thuis, dan kieper ik haar in de douche, want ze moet wel schoon zijn als ze bevalt. Heeft ze nog een half uur voor, dus ze moet wel snel douchen”

Niels loopt weer weg. Ik blijf verbaasd achter. Even later komt Sophie naar me toe. “Niels krijgt een baby en die is al voor 92 procent klaar!” Gelukkig heb ik nog een ledikantje en boxen vol baby kleding en een wandelwagen. Baby is welkom, maar begrijpen doe ik er niets van.

Ga maar eens kijken wat mijn 3 (nog niet zo lang geleden ook nog baby’s) aan het doen zijn. Rijkelijk laat, ik geef het toe, maar misschien kan ik nog ergens mee assisteren. Kruikje in het bedje leggen, natte washandjes klaar leggen, kleertjes wassen. Mijn 3 banjers zitten gebroederlijk naast elkaar op de bank. Gebeurt niet zo vaak, dus sta ik even genietend naar ze te kijken. En zie dan opeens dat ze naar schermpje staren. Scherm van de ipod. Niels heeft zijn vrouw onder de douche gezet en wacht ongeduldig op de baby. Zijn eerste boreling. In een spel. Niels speelt sinds gister de Sims. Wist ik niets van. Gisteravond vergeten om zijn ipod te controleren. Dat doe ik namelijk iedere avond, om te ontdekken dat lang niet alle moeders dat doen. Taalgebruik van vrienden is soms echt heel erg. Niels speelt gewoon spelletjes. En luistert naar muziek. Vooral dat laatste eigenlijk. Maar gister was ik moe en heb dus niet gekeken.  En  nu ben ik te laat. Ik word oma. 1 moment van onoplettendheid en ik word oma. Best leuk eigenlijk. Zo’n klein hummeltje tegen je aan, voetjes op je buik, klein pluizig bolletje in je armen. Heerlijk ruikende hummel. Zwitsal. Baby’s ruiken meestal naar Zwitsal.

Nog een paar minuten later en gejuich rukt mij uit mijn gemijmer. Baby is geboren en Niels mag zelf kiezen wat het is. Een zoon. Het is een zoon en hij heet Sky. Baby krijgt bruine ogen. Want die heeft zijn vader ook. Niels blij, Sophie blij, Finn blij en ik ook blij. Virtuele baby is een hele goede manier om nog lang geen vader te worden. “Ik zou maar op tijd naar bed gaan als ik jou was Niels, baby’s worden namelijk ’s nacht telkens wakker. Willen ze eten en verschoond worden” “Ja, maar dat ga ik niet doen! Daar hebben baby’s mamma’s voor. Pappa’s verdienen het geld en mamma’s zorgen ’s nachts voor kinderen. Ik zal me daar gek zijn zeg!” Ergens is er iets mis gegaan in de opvoeding. Gelukkig hebben we spelletjes. Komen we er op tijd achter. Morgen zal ik Niels aan het werk zetten. Mag hij strijken en de was doen. Laat ik Sophie het terras achter het huis ophogen en mag Finn koken en luiers verschonen. Emancipatie begint thuis. Op jonge leeftijd. Zodat als ik later, over een jaar of 20, echt oma wordt, vol trots hoor dat mijn zoon ook gewoon ’s nachts zijn bed uit gegaan is, om de baby te verschonen, zodat zoons ook gewoon achter de wagen wandelen op hun pappa dag. En dat mijn dochter gewoon zelf een bolletje in de lamp kan draaien. Helemaal zelfstandig.

Heb ik al verteld dat ik oma geworden ben? Het is een jongetje en hij heet Sky!
Mijn 3 baby's op weg naar volwassenheid. Maar eerst deze berg bedwingen.


5 opmerkingen:

  1. Hij is er vroeg bij die baby van jou :) Maar dat is mooi, nu heb je nog even tijd om hem wat meer tot papa van deze tijd om te vormen..
    Prachtig verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een virtuele baby kan door de beugel, aan een echte moet ik nog niet denken. Hier zijn ook hele virtuele gezinnen gesticht, het ene moment getrouwd, het andere moment gescheiden. Ach, uiteindelijk komt het allemaal wel op z'n pootjes terecht, ook met je kids :-).

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, heel herkenbaar. Oudste hier speelt ook Sims en beleeft de spannendste avonturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, ik schrik al:) maar goed deze baby's kunnen wel...er zijn er velen bij ons geboren..allemaal keurig in bedjes of kooitjes of hoe de spelletjes ook maar waren..vele geluk met Sky...hij zorgt toch wel goed voor hem????


    Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij zorgt erg goed voor hem. Regelt ook een oppas als hij zelf naar school moet en is heel boos als de oppas (ik dus) de baby vergeten ben.

      Verwijderen