vrijdag 30 augustus 2013

Cabaret Kamp 2013 Groep 8B

Onderstaande tekst is van Niels afkomstig. Gedurende onze vakantie heeft hij teksten geschreven, herschreven, in de vuilnisbak gegooid, is hij opnieuw begonnen en heeft hij teksten geschaafd. Tijdens de bonte avond stond hij met onderstaand cabaret op het podium en ik kan alleen maar zeggen dat ik zo trots ben op de enorme sprongen die hij heeft gemaakt, op de groei die hij heeft doorgemaakt de laatste week. Trots op onze tekstschrijver. Geniet u mee? O ja, en in het stukje met de namen, zitten de achternamen van zijn leerkrachten die mee waren op kamp.

Hallo allemaal! Ga lekker zitten voor 5 minuten cabaret.

Eigenlijk weet ik niet waar jullie naartoe zijn geweest in de vakantie, maar ik ging naar Zweden. Op de heenweg zag ik hertjes, schapen, koeien en zelfs een eland! Allemaal verschillende dieren die eigenlijk gewoon hetzelfde zijn. Volgens mij is God in ons land begonnen met het maken van dieren. Kat: lichaam, 4 poten, kop en staart. Hond: lichaam, 4 poten, kop en staart. Schaap: lichaam, 4 poten, kop en staart. Toen hij eenmaal in Afrika was aangekomen, werd hij creatiever, misschien had hij wel te veel gedronken, want hij maakte rare beesten. Zebra: paard met zwart-witte strepen! Lekker onopvallend als je tussen de leeuwen staat, of ligt te rusten in een bos met groene bomen. Het vreemdste dier is daar de olifant: Grote voetbal met een lichaam, 4 poten, een kop en een staart. En nog een staart aan de voorkant! (Kan hij met zijn nootjes spelen)

Zweden zijn trouwens wel luie donders! Bij iedere afslag op de snelweg staat een bordje Bil service! Wij Nederlanders kunnen best zonder hulp naar het toilet!
Blad met autowinkel Laten zien!!



Op de camping had ik 2 Zweedse vrienden. Het Zweedse woord voor vrienden is kompisser. De volgende morgen toen ik ze zag, riep ik dus Hej, hej kompissen!! Boze blikken van de andere Nederlanders op de camping.
Colablikje laten zien!!



Ook had ik op vakantie een vriendin. En op de laatste dag dat ze op de camping stond wilde ze opeens een foto van ons samen hebben. Haar ouders hadden er een perfect lijstje bij. The Beaty and the beast! Zo lelijk was ze anders niet.

Zwemkleding is vast onbetaalbaar. Alle kinderen onder de 4 lopen en zwemmen in Adams kostuum! Net zoals ze niet door hebben dat een damesbikini uit twee delen bestaat. Mijn vader wilde iedere dag dus wel zwemmen.

Mijn vader is nogal vergeetachtig en denkt dat ik dat van hem heb. Hij gaf me dus de volgende tip: schrijf voor het slapen gaan op waar je over nadenkt. Dan is je hoofd leeg voor het slapen gaan en kun je de volgende dag verder gaan met je gedachtes. Niet gek natuurlijk, maar ik moet altijd voor het slapen gaan mijn blaas legen. Ik lag uren te brainstormen of ik dit nu moest opschrijven of dat ik meteen naar het toilet moest gaan.

De namen in Zweden waren wel heel makkelijk. Mats Johanson. De vader van Mats heet dus Johan. Nils Ericson. De vader van Nils heet dus Eric. Hoe anders is dat in Nederland. Toen we van Napoleon allemaal een achternaam moesten hebben hadden we heel wat lolbroeken in het land wonen. Hun nazaten zijn daar vaak wat minder blij mee. We hebben namen als Tutjes; Blootgeboren; tiet; Wil de Gans; Gooi van de Berg; K.Bouter; Connie Plassen; Beau ter Ham, Anna Nas; maar ook namen mensen de naam aan van hun woongebied. Zoals Drent: Apeldoorn, Tesselaar, Boekel.
Dan had je nog een groep mensen die hun lievelingsdier vereerden: Meneer R.O de Kater/ Meneer Vink/ Mevrouw Does.
Verder hadden we voorouders die niet zo creatief waren. Dat werd dan bijvoorbeeld Koos Groen, Bennie Blauw, Jan Wit.  Tegenwoordig kunnen we daar nu Kostelijk om lachen.

Blad met vreemde namen laten zien!!


Dit was mijn cabaret. Ik hoop dat jullie genoten hebben.


Niels Beemster.

2 opmerkingen: