maandag 2 juni 2014

Joris in Zweden.

Jasper, ik ben nu in een land met heel veel bomen en meren en hele rare dieren. Ze zijn wereldberoemd hier in Zweden. Ze zijn nog veel bekender als Dirk Kuijt en Johan Cruijff. Ze heten elanden en je komt ze overal tegen. Langs de kant van de weg op grote borden, in de winkels op petten, op kaarten, op vlaggen, als pasta, als koekje, als voetenveegmat. Overal waar je maar kijkt zie je ze. Niet in het wild. In de natuur schijnen grote kuddes te leven, maar ik heb er maar 1 gezien. Wel een hele grote, en ik werd een klein beetje bang voor zijn gebrom. Uiteindelijk liep hij gewoon weer dieper het bos in, gelukkig maken de kinderen waar ik nog steeds bij woon zo’n lawaai tijdens het wandelen, dat die elanden al lang en breed gevlucht zijn voor wij er aan komen.

Het is hier heel mooi weer en de kinderen willen telkens in de meren zwemmen. De pappa en mamma niet hoor. Alleen de kinderen. Dan gaan ze gewoon in hun onderbroeken het water in! De Zweden zelf gaan nog helemaal het water niet in. Het ijs is net weg zeggen ze en ze kijken hoofdschuddend naar de 3 Nederlandse kinderen die de grootste lol hebben. 1 keer kwam er nog een meneer om te zwemmen. Hij liep in zijn onderbroek vanuit zijn huis naar het water. Een handdoek onder zijn armen en vlak voor hij er in lipe, trok hij zijn onderbroek uit! Hij ging dus gewoon helemaal poedelbloot zwemmen! De kinderen gingen snel het water uit, maar dat schijnt vrij normaal te zijn hier.

We wonen in een rood huisje met witte kozijnen en er is vooral heel veel groen. Geen buren, geen telefoon, geen televisie, wel een grote trampoline, een enorm voetbalveld, een spoordijk om op te spelen, er rijden toch geen treinen meer en wel 50 bomen om in te klimmen. Wij zijn hard bezig geweest om bomen te snoeien, dan knip je allemaal takken van de boom af. Er is nu tussen en onder een grote groep bomen een hut ontstaan. Een hut waar alleen de kinderen en ik in kunnen en de pappa en mamma niet. Dit gaat ons huis worden in de zomervakantie. En dan gaan we ook nog een boomhut timmeren. Hartstikke leuk. En ik mag dan helpen. Het is eigenlijk net zoiets als de timmertafel in de klas, maar dan ietsje groter.
Groeten van Joris!!

Ps: onderstaande tekst stuurde ik naar school op een kaart. Heb je die al gezien?
Hallo Juf A.
Kent u mij nog? Inmiddels ben ik al een paar jaar van school af, maar ik denk nog vaak aan jullie. OP dit moment zit ik in Zweden. Het is een prachtig land met heel veel meren en bossen. De meest gekke avonturen beleef ik hier! Mensen die zomaar in hun blootje gaan zwemmen en elanden (een soort groot hert) die op alle wegen voorrang hebben! Ik woon in zo’n huisje als op de kaart, maar dan zonder mos op het dak.
Groeten Van Joris Muis!!


Goed, Jasper, ik schrijf snel weer. We zijn namelijk ook nog naar een plek geweest waar alles van lego was gebouwd. Heel vreemd allemaal.
Hier hang ik in een paasboom. Ze hangen allemaal gekleurde veertjes in bomen om het voorjaar te verwelkomen.

1 opmerking:

  1. Weer een leuk verhaal Anne Marie! Joris moet wel oppassen dat hij niet hier komt. We hebben jonge poesjes en moeder poes brengt telkens dode muizen. Ik heb goed gekeken, er zat nog geen witte muis tussen, gelukkig. De paasboom is inmiddels verdwenen. Gisteren zag ik een mus met één van de veertjes in z'n snavel. Grappig.

    BeantwoordenVerwijderen