We gaan naar Den Haag. Naar de tweede kamer. Nee, uiteraard
niet om te protesteren, weet u wel hoe koud het is? Nee, we gaan op
educatiereis. Bij een educatiereis stelde ik me voor om naar Finland te gaan.
Dat is hip. Half onderwijsland is al in Finland geweest om bij de scholden
aldaar te kijken. Zelf ben ik regelmatig op Zweedse scholen geweest, dus
helemaal blanco ben ik niet mbt educatiereizen. Maar naar Den Haag? Volgens mij
ben ik überhaupt nog niet eerder in Den Haag geweest.
We beginnen in Madurodam. In de leszaal. Het blijft een
educatiereis. De leerlingen gaan ervaren hoe je een stad bestuurd. Wat voor partij zijn we, welke partijpunten
hebben we, welke slogan? Daarna begint het onderhandelen. Nemen we een bank?
Een zwembad? Waar zetten we die neer? Er komen een politiebureau in de stad;
een rechtbank én een gevangenis. Want er komt vast veel criminaliteit in de
nieuw te bouwen stad. Die paar cellen in het politiebureau volstaan niet.
Er komt een sportzaal, vlak bij het grootste parkeerterrein
in de stad. Want: je moet natuurlijk wel goed met de auto naar de sporthal
kunnen. (Zien de kinderen vast bij hun ouders) Er komt een daklozenopvang. Aan
de rand van het park. Kunnen de daklozen overdag in het park vertoeven en ’s
nachts in de opvang. Er komt een dierenasiel, een ziekenhuis en een
speeltuin. Wat er niet komt? Een
boerderij. Voor zuivel en vlees en eieren. Stinkt te veel volgens de andere
partijen. Partij voor de dieren is boos op de motie en stemt vanaf nu dus uit
principe overal tegen. Tegen het ziekenhuis, tegen het leger, tegen de
speeltuin, tegen de markt, tegen alle locaties. Leerlingen kunnen duidelijk nog
niet schakelen tussen emotie en verstand. Reageren heel banaal. Bijna
kinderlijk. Ze zijn dan ook nog maar 11.
De leerlingen mogen moties indienen. Bij 1 van de gebouwen
schiet een meisje haar vinger direct omhoog. ‘Zeg het maar, jij steekt je
vinger zo fier omhoog’. Het meisje haalt haar hand naar beneden en kijkt glazig
naar haar vinger. 4 vingers?? We zijn nog niet eens in de Tweede kamer en we
begrijpen elkaar nu al niet. Den Haag en de polder.
Als er uiteindelijk een stad staat met gebouwen, vraagt de
docent wie er allemaal in deze stad willen wonen. Niemand! Gewoon niet 1
leerling wil in de stad wonen die ze net zelf hebben gebouwd! Te saai, de stad
is te saai. Schiet mij maar lek.
De opdracht in Madurodam zelf ontgaat mij volledig. De
kinderen rennen rond als kippen zonder kop met een tablet in de hand. Op zoek
naar een gebouw met een geel blokje. Of zo. Slaat werkelijk nergens op.
Kinderen denken exact eender en leveren tablet zo snel als mogelijk in om de
voetbalkooi in te duiken. Ik denk niet dat ze ook maar 1 gebouw herkend hebben.
En dan toch het binnenhof. We moeten even wachten op onze
docent die ergens is gaan lunchen. Prima, leerlingen vragen de aanwezige
bewapende marechaussees het hemd van het lijf. Mijn zoon loopt liever zelf een
rondje. Baalt dat zijn muts en wanten in de bus zijn blijven liggen. ‘Neem ik
mijn moeder mee, laat ze de tas gewoon in de bus staan!’ Zoon moppert en kijkt.
Vraagt zich af waarom er een bordje hangt met de volgende tekst: Erelijst van gevallenen 1940-1950. Met
daaronder niets dan een kale muur. Zijn óf geen mensen gevallen tussen
1940-1950 of de rest van het bord is in de vaatwasser. Zoon wil niet op een
bord aan een muur op het binnenhof vermeld worden en ontwijkt voorzichtig
platen ijs en korrelsneeuw.
We hebben uiteindelijk geen minister gezien, toch was dit
mijn leukste verjaardag. Ik mocht op studiereis met de klas van jongste zoon!
Op je verjaardag met de jongste zoon mee op studiereis. Inderdaad een erg leuke verjaardag. Binnenkort hebben wij een ouderdag van de jongste. Tegenwoordig duren die een hele dag. Ook een soort studiereis. Ik laat me verrassen :-).
BeantwoordenVerwijderen