vrijdag 29 augustus 2014

Tijdversneller.

Je hebt je verkeken op de hoeveelheid huiswerk en weet dat je het zonder hulp niet gaat redden. Samen met je moeder ga je aan je bureau zitten. Onderwerp: veenlijken die geofferd zijn. Of eigenlijk mensen die ooit geofferd zijn en nu als veenlijk terug gevonden worden. 1 van de vragen is: zouden wij er nu nog achter kunnen komen waarom dit meisje is geofferd in de 16e eeuw? Het antwoord waar de Geschiedenis docent op zit te wachten is natuurlijk deze: ‘nee, want door de zuurgraad in het veen, zijn de DNA structuren vernietigd.’ Zoon komt met een andere verklaring. ‘Misschien wel. Als we ooit een werkende tijdmachine ontwikkelen, kunnen we terug reizen naar de 16e eeuw om getuige te zijn van haar offering. Daarna reizen we weer terug om het in de geschiedenisles te vertellen.’ Zo simpel kan het leven zijn. Ik ben benieuwd of die leerkracht mee kan gaan in zijn gedachtegang. Of hoe dik de rode streep straks in zijn schrift zal zijn.

En dan heb ik nog 2 van die apart denkende kinderen. Dochter maakt een varken in de klas. Dat wordt een verjaardagskalender. Ik begreep uiteraard het meest voor de hand liggende niet: het waren niet gewoon alleen maar varkens, nee het waren feestvarkens. Allemaal vrolijke varkenssnuiten met en zonder feesthoedjes, met en zonder slingers en 1 stel dikke varkensbillen. 1 leerling had geen gezicht gemaakt, nee; één paar varkensbillen staarden ons aan. En u raadt het al:  die zijn van mijn dochter. Het varken van mijn dochter kijkt precies tegengesteld van alle anders varkens. Alle leerlingen kijken naar de klas en mijn dochter kijkt naar buiten. Of eigenlijk tegen de muur, maar dat klinkt zo benauwd.

Jongste zoon: ‘mam, als we vanmiddag thuis zijn, gaan we knutselen.’ ‘Leuk! Wat gaan we maken?’ ‘Een Tijdversneller.’ ‘Een tijdversneller?’ ‘Ja, want nu is het vandaag, nu is het nu en over een maand komen er nieuwe poppetjes in de winkel voor de WII U. Dus als we dan vanmiddag een tijdversneller bouwen, kunnen we naar volgende maand vliegen en dan kan ik vanavond nog met de nieuwe poppetjes spelen. En niet pas volgende maand.’


Een tijdversneller. En het gaat allemaal al zo snel. Maar stiekem zou ik best een maand naar voren willen gaan in de tijd om te zien hoe oudste zoon zich handhaaft op de grote school. Om te zien of de  chaos in zijn hoofd minder is geworden. Kopen we meteen de poppetjes voor jongste zoon en reizen we daarna terug naar de 16e eeuw om te voorkomen dat het meisje in het veen geofferd wordt. Dan hebben we alleen wel iets uit te leggen aan het Drents Museum. Ach, Carpe Diem. 1 dag tegelijk. Dan komen we er wel. En als ze in Drenthe nu erg boos zijn op ons, reizen we gewoon door naar de volgende dag.

En ondertussen hebben we een boek gewonnen met bovenstaande foto. De opdracht was om je te laten inspireren door een boekomslag. Dan kon je het boek winnen nog voor het in de winkel lag. En omdat ik stiekem ook een beetje anders naar de wereld kijk, hebben we gewonnen. 

4 opmerkingen:

  1. Tijdreizen is intrigerend. Heb je kinderen die archeoloog willen worden? Ik wilde als kind altijd archeoloog worden, en ben het uiteindelijk ook geworden! Totdat we naar Zweden verhuisden. Maar hoe dan ook: een mooi vak. Verdient voor geen meter, maar toch van harte aan te bevelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een tijdversneller.. Soms zou het handig zijn, maar de tijd glipt nu al door mijn vingers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal weer. Ik zou zo graag zo nu en dan even terug in de tijd willen gaan. Als we bijvoorbeeld in een mooie stad of dorpje lopen, dan zou ik graag zien hoe het leven daar zo'n 100 jaar geleden was. Hoe alles er uit zag, zonder auto's, tv en computers... Maar vooruit in de tijd hoef ik niet hoor... het gaat, zoals jij al zei, al zo snel...
    En een boek winnen voordat het in de winkels komt, is dat niet ook een beetje vooruit in de tijd reizen?
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat je soms even vooruit zou willen kijken, redden ze het wel???jouw kids krijgen zoveel mee die redden het hoor!!!
    Zoals die leuke foto waar je dan weer een prijs mee wint...welke moeder bedenkt dit...jij!!!
    Ik was laatst even in je geliefde Zweden....heerlijk!!!

    Mooi weekend en lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen