zondag 3 april 2011

Stofwolk.

(Uit de oude doos)
Soms zou je 's morgens om 9 uur al willen dat de dag 12 uur verder is. Soms zou je even 5 minuten absolute stilte willen. Soms zou je helemaal alleen willen zijn. Eventjes dan. Half uurtje maar.
Om je gedachten iets te verzetten ga je van lieverlee maar stofzuigen. Vinden die stofzuigerzak fabrikanten ook wel prettig. Kunnen ze kinderoppas inhuren om af en toe even helemaal alleen te zijn.
Je plant je voet op de aan/uit knop, en vervolgens waait er een stofwolk zo groot als die van die IJslandse Vulkaan zo je huiskamer door. Proestend en hevig geschrokken veeg je met je arm langs je ogen en probeer je je voet weer op de aan/uit knop te laten landen. Dat is makkelijker gezegd, want hardnekkige zwarte pluizen versperren het zicht. Na 3 pogingen gaat de stofzuiger uit. Van schrik plant je je voet wederom op de knop, waarna het ritueel zich nog een keer herhaalt. Hoeveel stof verzamel je eigenlijk in zo'n zak. Vervang hem toch regelmatig. Afijn, tweede poging verloopt iets beter en nu mag je voet uitrusten naast de nog uitrokende machine. Zouden ze in IJsland gewoon een grote stofzuiger in die vulkaanmond hebben staan, met verkeerde stofzakken erin?
Als stof spuwende machine afgekoeld is, voorzichtig open maken om de schade intern te aanschouwen. Verkeerde beslissing. Binnen zitten nog veel meer zwarte pluizen die nu juichend en door mijn huiskamer dansend hun vrijheid tegemoet gaan. Verbijsterd aanschouw ik de enorme chaos in mijn huiskamer. Rode stoelen, grijs; wit televisiemeubel, grijs; vers gewassen was, klaar om gestreken te worden, grijs; groene planten, grijs; houten vloer, grijs; bruine tafel, grijs. Voorzichtig til ik de zak uit zijn harnas. Bang dat er nog meer van die zwarte stofloeders zich verborgen houden om zich als een duistere confettiwolk te verspreidden. Vandaag is het echter vast mijn geluksdag, want hij is leeg. En gescheurd. Nieuwe zak. Goedkoop model, dat dan weer wel.
Oké, deze verkeerde zuinigheid kost me dus een Miele stofzuiger, een doos hooikoortstabletten, 3 ijsjes om geschrokken kroost tot bedaren te brengen, een kuub water om die grijze lokken weer bruin te laten zijn, en een heleboel uren, die ik helemaal niet zo maar even over heb!, om de was weer schone was te laten zijn, (2 wasmanden vol nog wel) en om mijn huiskamer (en mijn haar) weer te ontdoen van een zeer hardnekkige grijze aanslag.
Vandaag is zo'n dag dat ik bij het wakker worden al weer wilde slapen. Soms moet je je gevoel iets vaker volgen. Ik volg volgende keer in ieder geval weer mijn gezonde verstand en laat het wel uit mijn hoofd om goedkope stofzuigerzakken voor mijn stofproducerende machine te kopen.

1 opmerking: