dinsdag 25 juni 2013

De schat van de Familiea

Hier sta ik met mijn klompen in de zompige klei. De kou dringt door mijn wollen sokken en trekt mijn rug krom. Niets wil groeien op deze vermaledijde gronden van de Waert. Een handvol appelen heb ik geoogst. Niet eens voldoende om de monden van mijn gezin te voeden. Jaar na jaar komt er een baby bij. Op de lange regel liggen ze. Op bedden van stro. 

Hard werken is het hier op deze natte gronden. De dijken laten regelmatig water door en dan lopen de tuinen onder water. Waar veen wegslaat, ontstaat moeras. Met mislukte oogsten en hongersnood ten gevolge. Stormen slaan de rieten huizen van de buren weg. Gedreven door pure armoede verlaten de mensen dit zware leven. In de hoop om elders rijkdom te vinden. Wij  niet. Wij blijven als trotse West-Friezen.

Eten. Als we eerst maar eens genoeg te eten hebben. Ziektes liggen op de loer. Door het gebrek aan vitamines en door het gebrek aan warme droge kleding breken er epidemieën uit. 3 kinderen liggen hier. Voor een vierde wordt gevreesd. Maar nu bloeiden mijn bomen en groeiden er vruchtjes. God is ons gunstig gezind, want er hangen mooie gouden vruchten aan de boom. Wat zal dat een thuiskomst zijn, als ik binnenstap, kromgebogen door het harde werk en de mand op tafel zet. De mand met mijn schat. Van onschatbare waarde.  

Maar nu net vandaag, nu net als ik de oogst binnenhaal, bereiken mij de berichten over strooptochten van de Hollanders. De verdoemde Hollanders! Al eeuwen is er een strijd tussen ons en de Hollanders. Maar ik zal mijn gezin tot de laatste snik verdedigen, ik zal er voor zorgen dat mijn schat niet in handen valt van die Hollanders! Ik verstop hem, en als de Hollanders wederom verslagen zijn, kom ik tevoorschijn en haal ik mijn schat op. Zodat mijn zegetocht groots zal zijn! En mijn kinderen trots kunnen opgroeien!


Was getekend in het jaar des Heres : 1134




Johan van Familiea.

Nu nog een plek vinden om mijn schat te verstoppen!

4 opmerkingen:

  1. Nu nog een schatkaart maken. Net een plattegrond van de school gekregen, dus ik kan aan de slag. Ik vind het waarschijnlijk leuker en spannender dan de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geloof ik graag :-). Het klinkt wel erg spannend. Mooie afsluiting.

      Verwijderen
  2. Prachtig zeg, ik vind de kist onderaan je post zo heerlijk geheimzinnig.

    Lieve groet,
    Eefie

    p.s. bij de Hema hebben ze momenteel leuke stempels, niet te duur.

    BeantwoordenVerwijderen