zondag 2 december 2012

Sint drukte en een verjaardag.


Wat zijn nu de grappige momenten in deze tijden van Sint Stress? Dat je in januari al begint met het kopen van cadeaus en nu dus het drukke centrum niet meer in hoeft. Dat je broer dan een paar dagen voor Sinterklaas, op de zwarte zaterdag voor Sinterklaas opeens bedenkt dat het dochtertje van zijn beste vriend op zondag 6 wordt. En dat hij moet werken. Of jij dus even naar de stad gaat om iets leuks te kopen in de speelgoedwinkel. Leuk ja. Erg leuk.

Loop je dus tussen honderd andere mensen in die vast ook opeens een verjaardag hebben, want waarom zou je anders op 1 van de drukste dagen in het centrum rondlopen? Laveer je tussen winkelwagens vol cadeaus naar de meisjes afdeling. Kies je een roze pinypon winkelcentrum uit met extra losse poppetjes. Duw je zoonlief van 10 jaar (sinds de dag daarvoor) de enorme knalroze doos in handen en probeer je naar de kassa te komen. Knal je tegen 2 zwarte pieten op die als een duveltje uit een doosje opeens voor je neus staan. “Wat leuk! Is dat cadeau voor jou? Heb jij die voor jezelf uitgekozen?” Ik draai me om, en zie stoere skateboarder langzaam rood worden. “Nee, die is voor het dochtertje van de beste vriend van mijn oom. De broer van mijn moeder.” Het duizelt de zwarte Pieten. Zoveel informatie in 1 zin. “Wil je pepernoten voor de schrik?” Je krijgt de roze doos terug van zoon, zoon krijgt pepernoten. Omdat de Zwarte Pieten zo geschrokken waren.

Het is voor een verjaardag. Hoor je jezelf zeggen bij de kassa. Net op tijd. Sint papier was al bijna afgescheurd. Wat moet ik nou met Sint Papier? Sinterklaas koopt de cadeaus. Ik niet. U niet. Wij met zijn allen niet. Sinterklaas koopt. Wij willen gewoon papier.

Vervolgens loop je zo snel mogelijk richting uitgang. Van het centrum. Want niet alleen zoon wordt gek van alle mensen en drukte om hem heen. Zelf kun je ook niet tegen mensen die links en rechts passeren. Links lopend en rechts lopend. Chaos in gangen van winkelcentrum. Pappa daarentegen oogt ontspannen. Maakt een praatje links en rechts, gaat gewillig in de lange rijen staan gewoon voor een potje schoensmeer en kan zich afsluiten voor mensenmenigte. Stoer! En stiekem zijn we best een beetje jaloers. Zoon en ik.

Als we bijna buiten zijn, we zijn achter de zittende Sinterklaas langs gekropen. Ontstaat er consternatie in de tent. Zwarte Pieten rennen massaal achter vluchtende mevrouw aan. Mevrouw die vast niet lief geweest is, die pepernoten heeft gestolen. Die het geld van Sinterklaas heeft uitgegeven, die Zwarte Piet zijn hartjes afhandig heeft gemaakt. Stoute mevrouw. Maar nee. Niets van dit alles. Mevrouw heeft haar Kerstinkopen reeds gedaan. En met haar kar vol Kerstballen, Kerstslingers, chocolade ballen voor de boom, engelenhaar en Kerstgroen maakte ze de fout om langs Sinterklaas te lopen. Sinterklaas met zijn gevolg. En zo kwam het dat wij opgewekt naar buiten liepen. Achter de vluchtende mevrouw aan die wanhopig en met rood gezicht probeerde optocht van Pieten van zich af te schudden. Best gezellig zo’n drukke zaterdag in het winkelcentrum. Volgend jaar weer?



2 opmerkingen:

  1. Whaaaa.....mij niet gezien om op zwarte zaterdag naar de stad te gaan. Ik heb gewoon gewerkt en het was bij ons ( bibliotheek) heeeeeel erg rustig ;-)
    Nog proficiat met je zoon, Anna Marie!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik regel hier in huis de cadeautjes, behalve als het om mijn eigen verjaardag gaat en die is net voor de Sint. Heb het spul thuis vandaag dan toch maar het advies gegeven om te zorgen dat ze in de stad waren zodra de winkeldeuren open gingen want het zou best wel eens druk kunnen worden (wetende dat drukte een 'lastige' bij ze is). Blij met mijn hint, balend van al die pieten en liedjes in de drukte, maar vrees dat het volgend jaar precies zo gaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen