zaterdag 26 mei 2012

Zwembad.


Ons zwembad is vorig jaar ontploft. Het prachtige tropische eiland dat het voorstelde kon de aanhoudende druk van springende kinderen op de luchtkamers niet meer aan. Palmboom zwiepte iedere keer vervaarlijk richting zwembad. Dus als er een kind inzat, kreeg die iedere keer een kokosnoot tegen zijn/haar hoofd. Tot hilariteit van broer of zus. Tot die finale sprong. Met een mooie aanloop werd er pardoes op de rand van het bad gesprongen waarna een harde plof te horen was. Water liep als een tsunami door de tuin. Kind in bad dreef verbaasd gillend door de tuin richting taxushaag. Springende broer stond op groen rubber lapje. Restant van eindeloos zwemplezier.

Met de tropische temperaturen van de afgelopen dagen werd het deksel van de zandbak toch enigszins klein. Er moest een nieuw zwembad komen. Vond mamma, want dan had mamma een smoes om lekker in de tuin te zitten. Genietend van de zomerzon. Je kunt als goede mamma natuurlijk niet je kinderen alleen laten zitten in dat bad.

Zwembaden uitverkocht stond er op de ramen van een aantal winkels in uitgestorven winkelcentrum. Mamma wilde de moed bijna opgeven toen er op de grond voor de deur van een winkel een doos stond. Met zwembad. Met roze zwembad. 3 meter bij 2meter bij 52 cm. Zoon was enthousiast. “Neem maar mee hoor mamma. Ik wil ook best in een roze zwemmen. Als hij maar in de achtertuin blijft.”

Op de fiets. Zwembad in het kinderzitje. Dozen met waterpistooltjes  in zijtassen fietsen we weg. Vervaarlijk hellend in de bochten. Intens gelukkig met mijn airbag als zoon en mamma van de brug razen. Of racen. Veel te hard over het smeltende wegdek. “Was hij self inflatabel?” Vraag ik zoon in het voorbijgaan. “Zelf wat?” Roept zoon terug. “Blaast dat bad zelf op?” “Nee, dat moet u vanavond doen.”

Tot zover het makkelijkste gedeelte van dit verhaal. Thuis aan gekomen lees ik de instructie.  Plaats het zwembad op een vlakke ondergrond zonder kuilen en verhogingen. In mijn tuin? Met 3 kinderen die naar China willen ontsnappen? Op de tegels dan maar. Plaats het zwembad nooit op een scherpe ondergrond zoals een terras of de tuinsproeier. De tuinsproeier? Waarom zou ik mijn bad op de tuinsproeier willen zetten?

Plaats het zwembad minstens 3 meter van bomen, muren en andere zwembaden vandaan. Andere zwembaden? Welke andere zwembaden? En 3 meter van alles verwijderd? We leven in Nederland makers van roze zwembad! In Nederland waar iedereen hutje mutje bij elkaar geplakt zit. Waar de barbecue dampen van de buren zorgen voor laaghangende smog. Waar postzegels als achtertuin gemeengoed zijn.

Controleer het zwembad op gaten. Hij is nieuw mensen! Net nieuw uit jullie fabriek. Weinig vertrouwen in eigen fabricaat klaarblijkelijk.


Gebruik geen perslucht! Boem!!

Laat de kinderen niet in het zwembad zwemmen met sleutels, sieraden, en gereedschap. Sieraden? Dragen kinderen tegenwoordig sieraden? En welk gereedschap? Waterpomptang Voor als de buitenkraan klemt? Wat moeten kinderen met gereedschap?

Niet duiken!  Logisch. Die kan ik helemaal helder doorgeven aan mijn kinderen. Zullen ze ook begrijpen.

Laat kinderen NOOIT zonder volwassen toezicht in het bad spelen.  Ik pak de krant en een glas water. Mooi excuus om de was de was te laten. Kinderen tot 5 jaar hebben de grootste kans om te verdrinken. Tot 5 jaar? “Snel, kinderen. Pak jullie zwemkleding, handdoeken, en zwemmen. 1 dag alleen maar zwemmen. Kan mamma in de zon zitten”.  Nog 1 dag. Nog maar 1 dag heb ik een smoes. Morgen wordt jongste namelijk 5 jaar. En dan kan hij klaarblijkelijk opeens helemaal alleen zwemmen in zwembad met roze luchtkamers. Zonnebrand! Waar is mijn zonnebrand?


10 opmerkingen:

  1. De zonnebrand staat in de nis in de keuken( voor de kookboeken)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, handig zo´n meedenker... veel plezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet ik morgen mijn bikini meenemen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat mag. Als je dat aandurft;) Ben reageert mij trouwens net iets te enthousiast.

      Verwijderen
  4. mij was je kwijt na de eerste alinea--> toilet!!! WHAHAHAHAHAHAHAHHAHAH..

    ik ga NIKS zeggen over het roze waterbassin op je landgoed he, dat zou flauw zijn!!
    *PORTHEULSHARD*

    :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Roze, blauw of wat voor kleur maakt niet uit. Als je maar lekker kunt koelen. Blijf jij maar lekker in de buurt van die kids, (met zonnebrand)

    Veel plezier, en alvast gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat kleurt toch geweldig zo in je mooie tuin? Wat een heerlijk zwembad. Geniet er maar lekker van !

    Fijne pinksterdagen!

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een roze zwembad met gekleurde vlaggetjes, dat is gewoon feest!
    SUPER!

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt kinderen zo blij maken met een zwembad in de zomer. Ik begin altijd al vroeg in het jaar met opzetten of inkopen doen, voordat je iets misloop. En inderdaad een reden om voor mij is rustig in de tuin te liggen!

    BeantwoordenVerwijderen