woensdag 2 mei 2012

16+

Ik ben niet zo van de technische snufjes. Telefoons die internetten, i-pods die gratis kunnen praten met vriendjes van school. Je kunt gewapt worden en gesmst. Het zal allemaal wel. Ik interesseer me er niet voor en het maakt me allemaal niet uit. U heeft daar allemaal al over kunnen lezen. Onze televisie had geen ontvangst meer. En als er ontvangst was, stond het beeld regelmatig stil, liepen de ondertitelingen niet synchroon, had ik wel beeld maar geen geluid. En andersom. Kortom ik keek steeds minder televisie. Steeds minder als al helemaal niets. Gaf niet, want ik hou van lezen. De televisie beneden deed het nog redelijk, dus de kinderen hoorde je niet klagen. Mamma ook niet. MAAR!! Er komt een prachtige sportzomer aan. Giro-Tour de France-EK's in verschillende sportdisciplines (ja ook de voetbal) en als klap op de vuurpijl: De Olympische Zomerspelen! Kijk, en dan word ik niet vrolijk. Sacherijnig zeg maar, want ik kon niet kijken.

Er kwam dus een nieuwe televisie provider bij ons in huis. Televisie van K.PN. Prima! Eega had alles geïnstalleerd, zette de televisie aan, ik pakte de telefoon en ging er eens voor zitten. Met de hoorn van de telefoon tegen mijn oor. "Wat doe jij nu weer?" Simpel. Ik wil niet altijd de domste in mijn gezin zijn en ik had 1 en 1 bij elkaar opgeteld. Televisie van K.pn. Dan zou de tekst vast via je telefoon je oor binnen komen. Ik snap die technische vernieuwingen echt wel. Met rechte schouders zat ik op de bank. Oudste zoon schudde nog eens zijn hoofd, pakte afstandsbediening nummer 7, drukte op een paar knopjes en ik had geluid via de televisie. Hoezo vernieuwend? Hoezo hip? Hoezo digitaal? Ik loop mijlenver voor met mijn telefoon.

Regelmatig zit ik zonder beeld als de kinderen op school zitten, want ik heb geen idee welke afstandsbediening bij welk kastje hoort en waar die voor dient. Ik heb namelijk voor Sinterklaas ook nog een apparaat gekregen waar ik via de televisie Youtube muziek op kan kijken en beluisteren, (we hebben geen radio in huis) en ik schijn mijn studies op de laptop te kunnen laden en dan via dat apparaat door de kamer te kunnen laten schallen. Is handig, want dan kan ik gewoon ondertussen het huishouden doen. U weet meteen wie dit ding bedacht heeft. Ik geef een hint. Het is GEEN vrouw. Allemaal leuk en aardig maar ik krijg dus helemaal geen beeld op al die kastjes en dus ook niet op mijn televisie. Wel schalt af en toe een cantate van Bach door mijn kamer. Of dat leuke nummer van Train: Drive By. Ja inderdaad iedereen drived by en ze zijn vergeten dat ik ook een kaartje heb. Loop met de handen in mijn haar ijsberend door mijn kamer drukkend op knopjes.

Gister lag ik op tijd in bed. Een paar rotdagen achter elkaar gehad en ik was zeg maar moe. Ernstig moe. Ik lag boven te kijken naar een crimi. Leuk even ontspannen. Normaal lig ik te lezen in bed, maar ik kon me niet concentreren. Simpel televisie kijken via de digitale snelweg. Of iets dergelijks. Toen de crimi af was kreeg ik opeens in beeld: het volgende programma is geschikt voor kijkers van 16 jaar en ouder. Ik keek op de klok: half 10. Logisch toch? Moeten die kinderen niet al naar bed? Geen probleem verder, ik ben al een tijdje 16+. Al een hele tijd zelfs. Maar tot mijn stomme verbazing plofte mijn televisie gewoon BAF op zwart beeld. Mijn televisie werd uitgezet door iemand bij de K.PN. Hoe durven ze! Ik bepaal altijd graag zelf wat ik doe, heb ik niemand bij nodig. Een beetje voor mij bepalen dat ik bepaalde programma's niet mag zien!!

Boosheid duurde een minuutje. Toen begon ik te stralen. Die meneer van de televisie had natuurlijk vast digitaal gezien dat ik er wel erg jong uitzag. Ik kon vast geen 16+ zijn. Ik zwaaide vrolijk naar die meneer die in mijn televisiekast zat verstopt, draaide me om en droomde fijne dromen. Leve de digitale wereld en leve de digibeten!
Mamma, er hangt een camera achter. We worden gewoon opgenomen. Ja Finn, the world is watching you!

1 opmerking:

  1. O geweldig verhaal Anna Marie, wat zul je sweet (16+) dreams hebben gehad die nacht. Ach en een mens moet ergens in geloven toch.

    En v.w.b. je tv perikelen......die begrijp hoor sinds er bij ons ook zo'n nieuw ding staat. Geduld is een schone zaak en geloof me het komt echt goed, op een dag druk jij ook op een paar knopjes en floep hij doet!

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen