zaterdag 3 september 2011

Behangen.

Onze Niels heeft, zoals u vaker heeft kunnen lezen, een vorm van autisme. Toen we 7 jaar geleden in dit huis kwamen wonen, kreeg hij een echte jongenskamer. Een wit wandje, een hele brede wand met blauw-witte zeilscheepjes en verder kregen alle muren blauw-witte strepen. Ontzettend druk vond ik de kamer vanaf dag 1. Maar aangezien ik niet kan behangen, lever ik natuurlijk geen commentaar. Maar toen kreeg Niels nachtmerries en sliep hij alleen nog maar in ons bed. Tot zijn zusje geboren werd, maar ook daarna bleven de nachtmerries zijn nachtrust verstoren. Als ik boos op hem was en hem naar boven stuurde, smeekte hij zo klein als hij was om maar niet naar zijn kamer te hoeven. De mate van onrust werd ook bepaald door de locatie van zijn bed. Op de ene plek werd hij rustiger als op de andere. Maar toen zijn jongste broertje een jaar was, vroeg hij of hij alstublieft, alstublieft bij zijn broertje op de kamer mocht slapen. En dat vond ik een prima idee. dan maken we van jouw slaapkamer een speelkamer. En dat ging goed. Niels kreeg steeds beter een slaapritme. En nog steeds is het heel belangrijk dat zijn dag rustig is verlopen en dat zijn avondritueel soepel loopt, maar Niels sliep en ging steeds makkelijker zlef naar bed en zelf slapen. Een verademing was dat voor ons, want we hebben er natuurlijk nog 2.
Maar Niels van anderhalf is nu bijna Niels van 9. En Niels heeft andere interresses als zijn kleine broertje. Niels wil af en toe zelfs uitslapen. En zijn kleine broertje staat om 06.00 al naast zijn bed te springen, want de zon is op en dus is het een nieuwe dag en een nieuwe dag betekent spelen! En muziek maken en vooral op het bed van grote broer springen. En zo krijgt Niels weer geen rust. Voor de vakantie vond ik een uitdraai van de Ikea Home planner. Van een hele stoere jongens slaapkamer en die kamer herkende ik. Inclusief zijraam en smal staand raam. Alleen de meubelen kwamen mij onbekend voor. Niels had zijn droom kamer getekend. En wie ben ik om zijn droom niet door te laten gaan. Vanmorgen werd ik wakker en zei tegen Ben: "Vandaag gaan we de speelkamer opnieuw behangen, zodat Niels weer een eigen slaapkamer krijgt."Ben was perplex, hij dacht nog 2 dagen vakantie te hebben, maar hij weet inmiddels ook dat hij maar gewoon aan de slag moet.   En het resultaat? Na een hele dag hard werken in tropische temperaturen zweet pappa zich te pletter en zijn de muren wit. Gewoon rustig wit. Totaal ander gezicht. Maar Niels is ook een skateboarder en hij houdt van muziek, dus moet er nog een poster komen. Van Parijs, want hij is geobsedeerd door de Eiffeltoren. Maar eerst maar oefenen met 1 wand ander behang. Waar eerst de zeilbootjes voeren, is nu de skyline van Manhattan verrezen. Een dag kneiter hard werken door pappa en vanaf morgen gaan we schuiven met bedden, speelgoed kasten, boekenkasten en bureau's, want Niels wil ook nog een bank om te kunnen chillen met zijn vrienden. Bijna 9 is mijn zoon. En klaar voor het nieuwe schooljaar. Wordt ongetwijfeld vervolgd.



3 opmerkingen:

  1. topjob luitjes!!!! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, het zal het zweten zeker waard zijn!!!!

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat Manhattan-behang zooooo gaaf!!! De 'nieuwe' kamer van Niels wordt vast geweldig.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig leuk behang en fijn dat Niels nu zijn droomkamer heeft.

    Fijne zondag! Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen