zondag 14 oktober 2012

The partridge in een perenpastei. Of iets dergelijks.

Foto: Oooooh wat een léuke poster voor kerst!! Hoeveel daagjes nog???

www.tierlantijn.net
Ja, voorbereiding is het halve werk. Toch? Ik ben echter nog helemaal niet met Kerstmis bezig. Deze afbeelding stond opeens bij Lynda op haar facebook. En nu kent iedereen in blogland onze Limburgse romantische Lynda, maar voor de volledigheid: http://unpetitmorceaudemoi.blogspot.nl/
En romantische Lynda zag het helemaal voor zich. Vooral het dikgedrukte gedeelte. Ik niet. Ik reageerde als volgt: 'Lekker waardeloze vent anders als hij het niet eens zelf komt brengen!' En dat schoot in het Zuiden in iemands verkeerde keelgat  Ze zuchtte wat, ze kuchte, ze riep mijn naam en zuchtte nogmaals. Wat een onbegrip daar in het Noorden des lands.

Ik legde dus nog maar eens uit dat we West-Friezen nuchter zijn. Uit koude, klei getrokken. Harde noeste werkers enzo. Dat verhaal een beetje. Maar ik begreep best dat ik onze Limburgse vriendin gekwetst had. Ik ging verder met uitleggen, maar eigenlijk was het natuurlijk een verloren zaak.

"5 gouden ringen en 4 schreeuwende vogels zal ik niet krijgen hoor met Kerst, laat staan de rest. Gaat zijn vrouw vragen stellen". Die had namelijk die Patrijs voor de pastei gekocht. Patrijs die niet in een pastei bleek te zitten, maar in een perenboom. Lynda vroeg zich af of die Franse kippen dan wel welkom waren. Ja, hoor. Welkom in Dierentuin B.  "In de pan ermee!" Riep eega op de achtergrond enthousiast. Maar dat kon natuurlijk niet, want daar zaten die schreeuwende vogels al. In Limburg werd weer gezucht en gekreund.

Wat we met de peren van plan waren. Kieper maar in die pan erbij kregen we als advies uit het Bourgondische gedeelte van Nederland. We hoorden onze dappere vriendin stomen. We verstoorden haar kerstgedachte. Beseften we opeens. Te laat. Veel te laat. Maar ja, beter laat dan nooit. Bij Ben ging opeens een lichtje branden. Maar met zijn opmerking verpestte hij de sfeer totaal. Iets over een afzender die gek is op klatergoud en gevogelte.

Romantische Limburgse dame was van stoel gevallen van verbazing over zoveel West-Fries onbegrip. Verbinding werd verbroken. Ben probeerde het nog met een link naar de muppets.
De partridge in a pear tree. Het bleef stil. Voor even. En wat we al wisten weten we nu zeker. We waren te ver gegaan in het verstoren van een romantische kerstgedachte.Of Ben probeerde te redden wat ik met mijn ontluisterende niet romantische onderbreking had bereikt. Ja, dat had Ben geprobeerd in een poging de kloof tussen zuid en noord niet groter te laten groeien. Ik geloof dat het geen effect heeft gehad.

Sorry Lynda! Ik hoop dat je met Kerst beloond wordt met 5 gouden ringen; 4 schreeuwende vogels; 3 Franse kippen; 2 koerende duiven en 1 patrijs in een pastei. Ehh, 1 patrijs in een perenboom. Vooral hopen we dat je een mooie Kerst gaat krijgen met je gezin. En als goedmakertje houden wij onze snater als je weer iets op facebook plaatst. En als we het echt te erg hebben gemaakt, houden we ons koest tot na de feestdagen. Maar dan mis je natuurlijk wel het verhaal van de mevrouw die met pollepel achter ons aan kwam omdat ik de vogels, kippen, duiven en de patrijs van haar man had gekregen op de vijfde dag van Kerst.

2 opmerkingen:

  1. woehahahahahahhahahha, ik voelde me in zn geheel NIET boos, teleurgesteld of wat voor rots dan ook! Ik had lol....om jullie...draaide met mn ogen...om jullie, en concludeerde..niks meer aan te doen...AAN JULLIE!! :P

    k'nijn met peren al klaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De peren zijn rijp, maar de knijnen ontsnappen steeds. Ik begrijp niet waarom ze niet in zo'n waarschijnlijk heerlijk gerecht willen zitten.

      Verwijderen