vrijdag 3 juni 2011

Schoolkeuze.


Als je een baby krijgt, denk je natuurlijk niet meteen aan het kiezen van een basisschool. Maar je kind wordt ouder en groter en dan ontvang je van het Ministerie van OCW opeens een dik boekwerk over de werking van de basisschool. Hoe kies je een goede basisschool en wat voor lessen krijgt je kind en hoe wordt de kwaliteit gewaarborgd? Nu weet iedereen dat alle ouders zeggen dat ze voor de allerbeste basisschool kiezen, maar in praktijk gaan de kinderen gewoon naar de dichtstbijzijnde school. Is wel zo makkelijk, en de buurkinderen gaan daar ook naartoe. Horen ze allemaal enthousiaste verhalen van. Maar zijn de toetsresultaten gemiddeld, bovengemiddeld of slecht? Ouders hebben geen idee. Is uiteindelijk uiteraard ook niet alleszeggend, want aan de hand van kale cijfers alleen kun je niet zien of de school het maximale uit een leerling haalt. Een kind kan wel een 6 halen, maar misschien is dat voor die betreffende leerling wel gewoon 2 punten hoger als je op basis van intelligentie of concentratievermogen zou mogen verwachten. De school heeft op dat moment dus het maximale uit de leerling gehaald, maar er staat maar een magere 6 in de lijst. (Dit om even de absolute getallen in een perspectief te plaatsen. Je moet je als ouders niet blindstaren op cijferlijsten en toetsingsscores alleen.)
In Nederland hebben we vrije schoolkeuze. Je zit niet meer vast aan een postcode gebied en je mag dus echt helemaal zelf de basisschool uitkiezen die het beste bij je past. Hoe gaan we dan als ouders te werk? Allereerst wordt er een lijst gemaakt van scholen die mogelijk DE school gaan worden. Op de eerste plaats de school in je buurt, die waar alle kinderen in de buurt naar toe gaan. Op de tweede plaats een school met een bijzondere inslag, want dat is ook wel iets voor je kind. Denk je. Dan ga je polsen op de peuterschool. Waar gaan de andere peuterschoolkinderen naar toe? Komt er weer een school op je lijst te staan.
En dan ga je afstrepen. Je luistert naar ervaringsverhalen van ouders die al een leerling op de school hebben, je bezoekt open dagen van de scholen die op je lijstje staan, je bezoekt de websites van de scholen, en sommige ouders nemen een kijkje op de website van de onderwijsinspectie. Eens even kijken wat de inspectie over de school te zeggen heeft. Meestal kijken de ouders dan alleen naar de cijferlijst van de school. Wat dan wel weer jammer is, want ook daar kunnen de cijfers niet in perspectief gezien worden. Kom ik in een ander verhaal op terug.
De websites van de basisscholen worden steeds belangrijker bij de bepaling van de schoolkeuze. Ouders van nu hebben het druk, druk en nog veel drukker en willen op een moment dat het hun uitkomt alvast kijken wat voor activiteiten er op een school zijn. De website wordt bezocht. Een school moet er dus voor zorgen dat die website up-to-date is, want een school die in juni nog is blijven hangen bij de 11 November viering of waar maar 5 van de 10 klassen foto’s of verhalen op de klassenpagina hebben staan, komt in het moderne multimedia tijdperk niet goed uit de verf. Dit is dan ook meteen een heel belangrijk punt waar de basisscholen nog heel veel leerlingen winst mee kunnen halen. Website bijhouden en buitenles activiteiten vermelden. Het liefst met foto’s waar het kinderplezier van af spat! Dierenbezoek; waterspeeldag; boswandeling; picknick in het park voor scholen in de stad; musea; bibliotheek; etc. etc. Want ouders vinden het heel belangrijk dat hun kinderen niet de hele dag alleen maar binnen zitten boven hun rekenboeken gebogen, maar dat ze ook een stukje cultuur bij gebracht krijgen. Hebben drukbezochte ouders van nu namelijk geen tijd voor, en schuiven die activiteiten graag door naar de scholen. Helaas staan in Nederland de begrotingen van scholen zwaar onder druk en wordt er als eerste geschrapt in het culturele en buitenschoolse aanbod, maar leraren zijn creatief genoeg om toch leuke dingen te organiseren voor hun leerlingen, waar ze dan mooie foto’s van kunnen plaatsen. Uiteindelijk gaan de ouders dan misschien nog naar 1 of 2 open school dagen, maar daar zal niet heel veel meer van afhangen. Het is meer om de al gemaakte keuze goed te keuren. Een gevoel wat al goed is, zal dat inderdaad blijken te zijn. De school heeft er een nieuwe, zo belangrijke leerling bij!

1 opmerking:

  1. Je kunt ook nog kijken naar de opbrengsten van scholen, hoe zit het met de toetsen van Cito hoe scoort een school de afgelopen jaren t.o.v. de rest van de regio en hoe zit het met de financiën, heeft een school tekort, dit kun je allemaal nalezen.Omdat ik zelf in het onderwijs zit, let ik veel meer op allerlei zaken die je anders over het hoofd zou zien. Wij adviseren ouders ook altijd om eerst te kijken en te vergelijken, daarna je keuze maken.
    Trouwens een schoolgids kun je op iedere school ook aanvragen, daar staan alle weetjes op een rij.

    Succes, groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen